Yoghurtpannacotta med björnbärskompott

Det här blev en riktigt gott. Receptet på pannacottan hittade jag i senaste numret av Buffé och kompotten fanns i  kokboken Sveriges nya landskapsrätter som också är Icas påhitt. Gott, superfräscht och enkelt. Kompotten var god att äta med vaniljglass också. Inte så otippat. :)



YOGHURTPANNACOTTA

6-8 portioner

1 tsk gelatinpulver
2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
1 tsk vaniljpulver eller 1/2 vaniljstång
1 dl socker
2 dl yoghurt (ca 3%)

BJÖRNBÄRSKOMPOTT
1 paket frysta björnbär (250-300 g)
1/2 dl farinsocker
färskpressad juice av 1 lime
1 msk majsstärkelse + 1/2 dl vatten

Låt gelatinpulvret svälla i 1 msk kallt vatten 5 minuter.

Blanda grädde, mjölk, vaniljpulver och socker i en kastrull.

Koka upp och ta från värmen. Rör ner gelatinet.

Låt svalna något, i 5-10 min, och rör sedan ner yoghurten.

Fyll i 6-8 små glas eller formar och ställ i kylen att stelna minst fyra timmar.

Björnbärskompott: Tina björnbären lätt och koka dem med sockret i ca 3 min.

Tillsätt limejuice och eventuellt mer socker (bärens sötma kan variera).

Red med majsstärkelsen utrörd i vattnet och låt sjuda ytterligare 2 min. Låt svalna.

Toppa pannacottan med björnbärskompott före servering.

Kommentarer
Postat av: Mika

nom nom nom

2011-05-05 @ 22:11:52
URL: http://matverkstan.wordpress.com
Postat av: Lina

gotte!

2011-05-06 @ 15:26:01
Postat av: Mika

hur funkar den där krämen du köpte på apoteket?

2011-05-12 @ 14:23:15
URL: http://matverkstan.wordpress.com
Postat av: Sofie

Ser jättegott ut!

Postat av: Filippa

Jag hittade din blogg av en ren slump och jag har läst några av dina inlägg - det märks att du gillar att blogga :)

2012-03-18 @ 20:30:48
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0