Thailändsk biff

Det här rätten har jag gjort många, många gånger. Receptet hittade jag i en kokbok som heter "100 lätta pastasåser". Jag trodde ganska länge att titeln syftade på att recepten var enkla att göra (vilket de ibland inte alls är), men på senare år har jag fattat att titeln hade med energiinnehållet att göra. Ganska uppenbart egentligen. Man skulle t ex steka i 2 tsk olja. Orka mäta säger jag!

Det enda jag har lagt till i min variant är minimajs och mer mängd ingefära. Någon gång har även bambuskott fått vara med. Såsen är hursomhelst väldigt god, så prova gärna!



THAILÄNDSK BIFF

4-5 portioner

400 g lövbiff
1 gul lök
1 burk minimajs
1 röd paprika
1 grön chilipeppar
2 cm färsk ingefära
2 vitlöksklyftor

Sås:
2 dl vatten
1 dl rött vin
1/2 köttbuljongtärning
1 msk kinesisk soja
rivet skal och saft från 1 lime
1 tsk mald koriander
1 tsk spiskummin
1 msk maizenamjöl (Maizenas redning går också bra att använda men observera att den innehåller mjölk!)
salt, peppar

Till servering:
Sesamfrön


Skär lövbiffen i tunna strimlor. Hetta upp lite olja i en stekpanna och bryn köttet i omgångar. Salta och peppra och ta upp ur stekpannan.

Skär löken i skivor och dela minimajsen i mindre bitar. Strimla paprikan. Kärna ur chilipepparn och skär den i mindre bitar. Skala och hacka ingefära och vitlök fint.

Blanda ingredienserna till såsen i en skål.

Hetta upp lite olja i stekpannan och woka grönsakerna, chilin, ingefäran och vitlöken på hög värme i några minuter.

Tillsätt köttet.

Häll över såsen - rör om den först så att alla kryddor och allt maizenamjöl kommer med. Låt koka upp och koka ett par minuter tills såsen tjocknat. Smaka av med salt och peppar.

Servera med någon god pasta, t ex tagliatelle, eller nudlar och sesamfrön att strö över.

Allergiinformation:
  • Fri från ägg (om du serverar med äggfri pasta) och laktos.
  • Gör mjölkproteinfri: Kontrollera innehållet i buljongen.
  • Gör glutenfri: Kontrollera innehållet i buljongen. Servera med glutenfri pasta eller nudlar. Obs! Äkta kinesisk soja är testad av livsmedelsverket och innehåller inget gluten, men är man osäker kan man givetvis använda glutenfri soja eller Colorit (sockerkulör), det finns att köpa på de flesta stormarknader.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Ja, finaste porslinsserien ungefär!

Tack så himla mycket (: Du har också en blogg om mat ser jag, spännande, ska kika in den ordentligt!

2010-09-28 @ 22:13:40
URL: http://matomspunnet.blogg.se/
Postat av: Smsa Låna

Kul att du bloggar! Fortsätt så :)

2011-07-20 @ 05:03:03
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0