Timjankryddad champinjonsås

Den här såsen är kanske inte så märkvärdig, men den är riktigt god! Den passar jättebra till kött men fungerar också utmärkt med endast potatis och grönsaker. Det enda jag saknade var en klick vinbärsgelé vid sidan av (det är också jättegott att ha i såsen)!



TIMJANKRYDDAD CHAMPINJONSÅS

2-4 portioner

300 g färska champinjoner
1 dl vispgrädde
2-3 dl mjölk
salt, peppar
1 tsk torkad timjan
några droppar kinesisk soja
ca 1 msk maizenamjöl

Borsta champinjonerna och skär dem i mindre bitar.

Hetta upp fett i en stekpanna och stek champinjonerna tills de avgivit vätska och fått fin färg. Salta och peppra. Tag upp ur stekpannan.

Blanda grädde, mjölk, timjan och soja  i stekpannan. Låt koka upp.

Blanda ut maizenamjölet i lite vatten. Rör ner hälften i såsen. Låt koka ett par minuter.  Om såsen inte blivit tillräckligt tjock häller du i lite mer redning, om den blivit för tjock; späd med mer mjölk.

Rör ner champinjonerna och låt bli genomvarmt. Smaka eventuellt av med mera salt och peppar.

Allergiinformation:
  • Naturligt fri från ägg och gluten (kinesisk soja är enligt livsmedelsverket glutenfri).
  • Gör laktosfri: Stek i rapsolja eller mjölkfritt margarin, använd laktosfri grädde och mjölk.
  • Gör mjölkproteinfri: Stek i rapsolja eller mjölkfritt margarin. Byt grädde och mjölk mot mjölkfritt alternativ, t ex havrebaserad matlagningsgrädde och havredryck.

Kommentarer
Postat av: dj stefano

annapanna! känner jag igen receptet eller inbillar jag mig?



;)



s

2010-10-13 @ 01:34:25
Postat av: Anna

Du har så rätt, Stefan. Min variant av din sås! :D Btw så ska jag nog göra din risotto nån gång, den var GOD. Receptet sitter fortfarande på kylskåpet. :)

2010-10-15 @ 17:06:29
URL: http://annaskostochmat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0