Tetips!

Min mamma är en riktig tedrickare och två sorter hon alltid har hemma är Japansk lime och Yogite. Sedan jag flyttade hemifrån för ungefär tre år sedan har jag också hunnit bli teälskare och mammas favoriter har även blivit mina favoriter!


Japansk lime är grönt te och ska inte dra så länge, 2-3 min räcker. Och kokhett vatten är ett big no-no! Detta dels för smakens skull men också för att de antioxidanter som sägs finnas i grönt te förstörs om vattnet är för varmt. 70-85 grader är lagom temperatur.

Det kan vara svårt att veta när vattnet har rätt temperatur (om man nu inte vill använda termometer) så jag brukar koka upp vattnet och sedan låta det stå i ungefär tio minuter innan jag sätter ner tekulan. Då tycker jag att teet blir som bäst.



Yogite består inte av teblad utan av kryddor, bland annat kanel och ingefära. Det har en väldigt julig smak, men det passar året runt ändå! Vattnet ska vara kokhett och teet ska dra länge, gärna tio min.

Kommentarer
Postat av: Emilie

Yogi-teet med chaismak är typ favoriten! <3 Älskar det! Brukar faktiskt dricka flera koppar varje gång jag jobbar.. Haha x)

2010-11-22 @ 09:30:55
URL: http://eightofmay.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0