Gott från Finland

Är för tillfället hemma hos mina föräldrar i norr och hälsar på. I fredags åkte mamma och jag till Haparanda för att gå på IKEA, Ittala Outlet och för att åka över till Finland! Gissa vad vi gjorde där?
Handlade mat såklart! Det bästa med Finland är ju inte bara språket (haha), de har en massa delikatesser också!

Det kanske beror på att jag är halvfinsk (eller en fjärdedel åtminstone), men jag tycker verkligen att dom har en massa gott! Bland annat massvis med lakrits och munkar men också karelska prioger, kaffeost och min absoluta favorit - mämmi! Jag är nog ganska ensam om att tycka om mämmi, eller memma som det heter på svenska, åtminstone som jag har förstått det.

Mämmi är svartbrunt och kletigt och görs på bland annat rågmjöl och sirap. Man äter det med kaffegrädde och strösocker. Jag köpte inte med mig någon, även fast jag var sugen. Det är en påskdessert så får hålla mig till i april. Denna gång fick det räcka med munkar, karelska piroger och kaffeost!



Karelska piroger ska ätas varma med en klick smör till, gärna blandat med nykokt ägg! De görs på rågmjöl och fylls med kokta risgryn, typ risgrynsgröt.



Munkar med smak av kardemumma!



Ost i kaffet = smaskens!



Kommentarer
Postat av: Forgman

Allt ser galet gott ut. :-O

2010-11-12 @ 11:48:06
URL: http://www.buildingbrainandbody.com/
Postat av: Aidai

Hihihi, jag bor själv i Finland och tycker precis tvärtom! Det är ju rena rama himmelriket att få gå omkring i era svenska butiker och handla pucko, skagenröra och allt annat gott ni har! :) Men nej tack till erat bröd, för det skarpa sega finska rågbrödet slår ingen! Hih. Ha det bra!

2010-11-14 @ 19:51:07
URL: http://mikida-aidai.blogspot.com
Postat av: sus

Haha, vad kul att någon reser till Finland för att handla mat! För mig är det tvärtom, jag reser till Sverige för att få hem filmjölk, kladdkake-ballerina, åre choklad, te och för att äta yoghurtglass! Och så köps det en hel del tidningar också... För att inte tala om shopping! Men kul att någon gillar den finska maten också :)

2010-11-17 @ 15:28:54
URL: http://ssus.blogg.se/
Postat av: emelie

Åh, karelska piroger, världens godaste

2010-11-20 @ 19:21:43
URL: http://matomspunnet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0