Getostpaj med körsbärstomater

Getost smakar mindre syrligt än fetaost och passade riktigt bra i denna vegetariska paj. Jag använde mig av Zetas getost som är precis som fetaost i konsistensen, men det går lika bra med mjuk getost, t ex Chevré.



GETOSTPAJ MED KÖRSBÄRSTOMATER

4 portioner

Pajdeg:
50 g smör eller margarin
2 1/2 dl vetemjöl
1 dl kvarg

Fyllning:
1/2 purjolök
1/2 zucchini
1 ask (250 g) körsbärstomater
150 g getost
3 ägg
2 dl mjölk

Nyp ihop smör och vetemjöl till en grynig massa. Tillsätt kvargen och rör ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform och nagga skalet med en gaffel. Låt stå kallt i ca 30 min.

Tips! Pajdeg gjord på kvarg är väldigt lätthanterlig och kan med fördel kavlas ut innan den placeras i pajformen.

Värm ugnen till 200 grader och förgrädda pajskalet i 5-10 min, det behöver inte få någon färg.

Skölj och skiva purjolök och zucchini.

Hetta upp en stekpanna med lite olivolja och fräs först purjolöken och sedan zucchinin i några minuter. Salta och peppra. Fördela de frästa grönsakerna jämnt i pajskalet.

Skölj tomaterna och halvera dem. Lägg dem i pajskalet med snittytan uppåt.

Skär getosten i tärningaroch lägg i pajskalet eller smula den direkt över pajen.

Vispa ihop ägg och mjölk  och smaka av med salt och peppar. Häll äggstanningen över pajen.

Grädda mitt i ugnen, ca 30-40 min eller tills att äggstanningen har stelnat och fått fin färg.

Kommentarer
Postat av: Mikaela

Oj oj vad du blivit aktiv här :P

2010-08-24 @ 17:48:02
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: Mikaela

Ja det kan du göra heh :D

2010-08-31 @ 20:58:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0